فروشگاه صحبتعلی

فروشگاه صحبتعلی

فروشگاه صحبتعلی

فروشگاه صحبتعلی

فروشگاه صحبتعلی

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

ماهی سالمون

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۱۹ ق.ظ

ماهی سالمون

ماهی سالمون ,ماهی سالمون در فر,ماهی سالمون نروژی,ماهی سالمون قیمت,ماهی سالمون در ایران,ماهی سالمون پرورشی,ماهی سالمون پخت,ماهی سالمون دودی,ماهی سالمون خام,ماهی سالمون اصل,ماهی سالمون در فر با فویل,طرزپخت ماهی سالمون در فر,پخت ماهی سالمون در فر

ماهی سالمون

توضیحاتی در مورد ماهی سالمون

ماهی سالمون نوعی ماهی روغنی است. گوشت آن سفت و پرچرب بوده و چربی در تمام قسمت‌های گوشت پراکنده است. چربی این آبزی همچون ماهی تن از نوع غیراشباع و حاوی اسیدهای چرب امگاـ۳ است. پروتئین آن با کیفیت و حاوی اسیدهای آمینه ضروری است. ریز مغذی‌هایی چون ید، کلسیم، فسفر، سلنیوم، آهن، سدیم، پتاسیم و ویتامین‌های B۱۲، A و D در گوشت آن به وفور یافت می‌شود.

خواص ماهی سالمون

ـ گوشت ماهی سالمون به دلیل وجود برخی رنگدانه‌های کارتنوییدی به این رنگ گرایش یافته است. این رنگدانه‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فعالی هستند که با ورود به بدن موجب رشد و سلامت سلول و بافت‌های بدن شده و با جذب رادیکال‌های آزاد مضر که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی در بدن ایجاد می‌شوند از تخریب و تکثیر بیش از حد سلول و ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. مصرف این ماهی به خصوص برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه توصیه می‌شود. ـماهی سالمون سرشار از ماده‌ای معدنی به نام سلنیوم است. سلنیوم این ماهی از ماهی تن و هرینگ بالاتر بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت‌ها را کاهش داده و مهم‌ترین ماده معدنی برای افزایش قدرت جنسی و باروری نطفه در مردان جوان است. ـ ماهی سالمون به دلیل داشتن امگاـ۳ قابل جذب، خاصیت ضدالتهابی داشته و اثر مطلوبی در کاهش دردهای مفصلی و روماتیسمی دارد. این اسید چرب ضروری با گشاد کردن عروق خونی و ایجاد تعادل در میزان فشار و چربی خون خطر بروزحمله قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن بعد از سکته قلبی را افزایش می‌دهد. ـ این ماهی یکی از بهترین منابع غیرلبنی ویتامین D است. میزان ویتامین D آن از دیگر ماهی‌ها بالاتر و به جذب کلسیم و رسوب مواد معدنی به داخل سیستم اسکلتی کمک می‌کند. ویتامین B۱۲ آن کم‌خونی همراه با عوارض عصبی را التیام‌ بخشیده و میزان ید آن که از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر است، برای سنتز(تولید) هورمون‌های تیروئیدی نافع است.

ماهی سالمون و آزاد

آزادماهی یا ماهی سالمون (به انگلیسی: Salmon) یا ماهی آزاد دریای شمال یا به تلفظ فرانسوی سومُن Soumon، در ردهٔ آزادماهیان قرار دارد. آزادماهی‌ها به‌طور معمول در آب‌های شیرین به دنیا می‌آیند، سپس به اقیانوس‌ها رفته و برای تخم‌گذاری دوباره به آب‌های شیرین بازمی‌گردند. تحقیقات نشان داده‌است که آنها برای تخم‌گذاری به نقطه‌ای که در آن متولد شده‌اند بازمی‌گردند.

تفاوت ماهی سالمون و قزل آلا

در مورد تفاوت ماهی سالمون و ماهی قزل آلا باید اشاره کرد که این دو ماهی از یک خانواده هستند، اما گوشت بدن ماهی سالمون صورتی یا نارنجی (گل‌بهی) است. با توجه به اینکه ماهی سالمون منبع مناسبی برای ویتامین D و ویتامین E محسوب می‌شود و نسبت به ماهیان دیگر امگا ۳ و پروتئین بیشتری دارد، تقاضای نسبتاً زیادی برای آن وجود دارد؛ تا حدی که برخی پرورش دهندگان ماهی قزل آلا، با تغییر سبد خوراک ماهی‌های قزل آلا در آخرین مراحل پرورش، گوشت آن‌ها را رنگی می‌کنند تا بتوانند به جای ماهی سالمون، گران‌تر بفروشند. دو مورد از مهم‌ترین تفاوت های ماهی سالمون و قزل آلا این است که: نیمه پایین تن سالمون، بر خلاف قزل آلا خال ندارد. فک بالای ماهی سالمون، هرگز از چشمش بالاتر نمی‌رود. اما فک قزل آلا همیشه بالاتر از چشم آن است.

پخت ماهی سالمون در فر

آموزش پخت سالمون در فر در واقع یک دستور آشپزی محسوب نمی شود. در حقیقت راهی است که اگر آن را یاد بگیرید و یک بار انجامش دهید، دیگر در مورد اینکه با ماهی سالمون چه کنید گیج نخواهید بود. اولین و مهم ترین نکته برای پخت سالمون این است که به اینکه قرار است چه کنید فکر نکنید! کار بسیار راحت است. قرار است ماهی ها را در روغن و نمک و فلفل بخوابانیم و در فر بگذاریم. گوشت سالمون بسیار لطیف است. در بزرگ ترین تکه ها که قطر آن به ۴ سانت برسد، حدود ۸ دقیقه برای پخت سالمون در فر زمان لازم است. پس لزومی ندارد زمان زیادی دور فر بچرخید و نگران باشید.

خرید ماهی سالمون

برای خرید سالمون سعی کنید بهترین ها را انتخاب کنید. تا می توانید از خریدن ماهی های یخ زده خودداری کنید. امروز در ایران ماهی سالمون غیر یخ زده و تازه وجود دارد. ماهی سالمون انواع مختلفی دارد اما مهم ترین نکات برای خرید آن ها توجه به ظاهر و بافت آن است. سالمون پرورش یافته نارنجی و سالمون وحشی صورتی – قرمز است. بافت سالمون باید سفت باشد و ماهی باید ظاهری درخشان و براق داشته باشد.

مضرات ماهی سالمون

سالمون جزو پرچرب ترین ماهی هاست. پس برای کسانی که می‌خواهند به کاهش وزن برسند توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه ماهی سالمون در فر

مواد لازم : ۲۵۰ گرم فیله ی سالمون با پوست برای هر نفر روغن زیتون نمک فلفل لیموی تازه تجهیزات لازم : سینی فر یا صفحه مخصوص پخت فویل آلومینیمی دستور العمل : ۱ ) فر را در دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت یا ۲۲۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. برای پخت سالمون در فر ابتدا جای سینی را در ردیف وسطی قرار دهید. روی سینی فر را با فویل آلومینیمی بپوشانید. ۲ ) ماهی ها را با یک دستمال کاغذی حوله ای مخصوص یا دستمال آشپزخانه خشک کنید. برای این کار دستمال را به آرامی روی سطح ماهی قرار دهید و بردارید. آن را روی سطح ماهی نکشید.۳ ) سالمون ها را با نمک و فلفل و روغن زیتون مالش دهید. چند قطره روغن زیتون روی تکه ی ماهی بریزد و آن را با انگشت یا قلم موی آشپزی به خوبی پخش کنید. نمک و فلفل سیاه را روی ماهی بریزید.۴ ) سالمون ها را روی سینی فر قرار دهید. توجه کنید که سمتی که پوست دارد زیر باشد. آن را به فر منتقل کنید. ۵ ) برای ۴ تا ۶ دقیقه برای سالمون هایی با زخامت ۲ سانتی متر بپزید. زمان پخت سالمون در فر بستگی به زخامت تکه های سالمون دارد. برای هر ۲ سانتی متر زخامت حدود ۴ تا ۶ دقیقه در نظر می گیریم. در ۴ دقیقه سالمون هنوز کمی حالت خامی دارد و در ۶ دقیقه همه جای آن کاملا پخته شده است. این که سالمون را خام تر یا کاملا پخته بردارید بستگی به سلیقه و ذائقه ی شما دارد. ۶ ) سالمون وقتی خوب پخته که به راحتی تکه شود. شما می توانید پخته شدن ماهی ها را با چنگال تست کنید. اگر چنگال به راحتی توانست ماهی را تکه کند یعنی سالمون پخته است. هم چنین می توانید برای این کار از دماسنج مخصوص گوشت و ماهی استفاده کنید. این دماسنج ها که برای تست کردن میزان پختگی استیک و دیگر گوشت ها هم به کار می رود، دمای وسط تکه ی گوشت یا ماهی را اندازه می گیرد و با توجه به آن مشخص می شود تکه گوشت یا ماهی کاملا پخته(well done)، متوسط (medium) یا خام (rare) است. برای سالمون حداقل دمای پیشنهادی برای قسمت وسطی یا زخیم ترین جای تکه ی ماهی ۱۴۵ درجه فارنهایت یا حدود ۶۵ درجه سانتی گراد است.۷ ) بلافاصله سرو کنید. سالمون را به محظ بیرون آمدن از فر نوش جان کنید. تکه های باقی مانده ی ماهی را می توانید حدود ۵ روز در یخچال نگهداری کنید و آن ها را بعدا در مایکروفر گرم کنید یا سرد بخورید. حال که طرز پخت سالمون در فر را یاد گرفته اید، دیگر مشکلی با اضافه کردن این ماده ی غذایی سرشار از امگا ۳ به غذاهایتان نخواهید داشت. شما می توانید انواع سالاد با ماهی سالمون را امتحان کنید. سالمون را به پاستا خود اضافه کنید یا با مقداری کینوای پخته شده میل کنید.

ارزش غذایی ماهی سالمون

اسیدآمینهٔ تیروزین موجود در این ماهی، به افزایش متابولیسم در بدن انسان کمک می‌کند. به علاوه، ماهی سالمون، منبع مناسبی از ویتامین دی و ویتامین ای نیز محسوب می‌شود. گوشت این ماهی نسبت به ماهیان دیگر سرشار از امگا ۳ و پروتئین است و سطح استرس را در انسان به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. ماهی سالمون کم کالری بوده و مقدار چربی‌های اشباع شده در آن ناچیز است. امگا ۳ در حفاظت از پوست، تقویت عملکرد قلب و افزایش سلامتی قلب نقش کلیدی بر عهده دارد. ۱۱۳ گرم از این ماهی ۸۷ درصد از نیاز روزانه بدن به امگا ۳ را تأمین می‌کند و این مقدار فراوان، اثرات بسیار مفیدی بر سیستم قلب و عروق می‌گذارد؛ از بروز حملات قلبی، ریتم‌های نامنظم قلب، لخته شدن خون درون رگ‌ها پیشگیری کرده و مقدار کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهد. به صورت فهرست‌وار برخی از خواص این ماهی عبارتند از: مفید برای سلامتی قلب و عروق مفید برای کاهش سطح استرس مفید برای کاهش میزان کلسترول بد مفید برای پیشگیری از بیماری فشار خون بالا مفید برای کنترل فشار خون بالا مفید برای تقویت عملکرد مغز مفید برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه فرابنفش ۱۰۰ گرم از این ماهی، ۲۰ گرم پروتئین، ۱۱ گرم چربی و ۱۸۰ کیلوکالری انرژی دارد. گوشت این ماهی نسبت به ماهیان دیگر، از امگا۳، پروتئین و ویتامین دی بیشتری برخوردار است. بر اساس گزارشی از نشریهٔ ساینس، آزادماهی می‌تواند حاوی مقادیری از دی اکسین باشد.

طرز تهیه ماهی سالمون

سوشی سالمون با اواکادو موادلازم برنج مخصوص سوشی : ۲۰۰ گرم برگه سوشی نوری: ۳ عدد آب : ۱ پیمانه سرکه برنج : ۳۰ میلی لیتر شکر : ۱ قاشق سوپخوری نمک : ۱/۲ قاشق چایخوری آواکادو :۱ عدد قارچ : ۴ عدد هویج متوسط :۲عدد ماهی سالمون دودی : ۳ ورق نازک ( اگر تمایلی به استفاده از سالمون که به صورت خام استفاده میشود ندارید میتوانید از فیله مرغ ورقه شده که انرا تفت داده اید ویا میگو آبپز استفاده کنید ویا به طور کلی گوشت را حذف کرده و از سبزیجات استفاده کنید اما توصیه من به شما این است که یک بار هم که شده دستور اصلی را درست کرده و به همراه واسابی و سویا سس انرا امتحان کنید شرط میبندم خوشتان می اید ) اول همه سرکه شکر و نمک رابا هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر و نمک در سرکه حل شود. آب و برنج سوشی (یک نوع برنج گرد ژاپنی است . اگر نتوانستید این نوع برنج را پیدا کنید از برنجی ایرانی به نام حسنی میتوانید استفاده کنید که در این صورت آب ان متناسب با پخت همان برنج تنظیم میشود) را در قابلمه بریزید در آن را بگذارید و حدود ۱۲ دقیقه بجوشانید . سپس انرا از روی حرارت بردارید و آبکش کنید. (برنج گرد ژاپنی به همین شیوه پخته و نرم میشود ولی برنجهای دیگر زمان پختشان فرق میکند در هر صورت باید برنج پخته و کمی نرم شوند و حالت کته خودمان را باید داشته باشد) برنج گرم را داخل یک ظرف غیر فلزی بریزید ومخلوط سرکه را به ارامی با برنج مخلوط کنید و اگر بتوانید همزمان انرا با یک بادبزن خنک کنید برنج شما حالت شیشه ای پیدا میکند( اگر تو فصل تابستان بودید میتوانید جلوی پنکه این کار را انجام دهید) آواکادو هویج و قارچ را باریک و بلند برش دهید. حصیر مخصوص را روی سطح صافی پهن کنید(به جای حصیر مخصوص میتوانید از حصیرهای معمولی و ریزبافت که به عنوان زیز بشقابی به کار میرود استفاده کنید). روی حصیر سلفون بکشید.برگه سوشی را به صورتی که طرف براق انزیر باشدروی سلفون قرار دهید. دستهای خود را با سرکه واب خیس کنید(سرکه را به جهت بهداشت استفاده میکنیم)و مقداری از برنج بردارید و روی برگه سوشی قرار دهید و انرا پهن کنید تمام برگه نوری را بپوشانید اما از کنارهها ۱ سانتیمتر خالی بگذارید و انتها راا همحدود ۲ سانت خالی بگذارید اگر این کار را نکنید سوشی شما در انتها به خوبی بسته نمیشود. ارتفاع برنج هم از نیم سانت کمتر باشد. حالا ابتدا از ماهی سالمون ورقه شده در بالای برنج قرار دهید و روی ان هم اواکادو هویج و قارچ را قرار دهید. سپس به کمک حصیر شروع به لوله کردن سوشی کنید و در ضمن لوله کردن فشار هم بدهید تا خوب بسته شود بعد از لوله کردن به ان شکل مربع بدهید(مانند شکل آماده)بعد از اتمام کار با یک عدد چاقوی تیز که انرا خیس کرده اید هر کدام از برگهای سوشی نوری را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید. سوشی را باید باسس سویاو ترشی زنجبیلم وواسابی (ترب کوهی فراوری شده که به رنگ سبز است و بسیار تند است) میل بفرمایید.باید مقدار کمی از واسابی را در کمی سس سویا حل کنید. سوشی را میتوانید با انواع سبزیجات و غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون ماهی تن(خام)میگو درست کنید اما توجه داشته باشید که اصل ان همیشه با مواد خام است اما شما میتوانید از مواد پخته استفاده کنید اما مسلما ان تازگی و مزه اصلی را نمیدهد. 

ماهی سالمون و افزایش قدرت جنسی

ماهی سالمون سرشار از ماده‌ای معدنی به نام سلنیوم بوده که سلنیوم این ماهی از ماهی تن و هرینگ بالاتر بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت‌ها را کاهش داده و مهم‌ترین ماده معدنی برای افزایش قدرت جنسی و باروری نطفه در مردان جوان بوده.

ماهی سالمون و قلب

یکی از بهترین منابع غیرلبنی ویتامین D بحساب آمده و میزان ویتامین D آن از دیگر ماهی‌ها بالاتر و به جذب کلسیم و رسوب مواد معدنی به داخل سیستم اسکلتی کمک و ویتامین B۱۲ آن کم‌خونی همراه با عوارض عصبی را التیام‌ بخشیده و میزان ید آن که از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر بوده، برای سنتز(تولید) هورمون‌های تیروئیدی مفید می باشد. باعث کاهش استرس گردیده،عملکرد مغز را تقویت نموده ،از پوست در مقابل اشعه UV محافظت کرده،در حدود 113 گرم از ماهی سالمون87 درصد از نیاز روزانه بدن به امگا3 را تامین کرده و این مقدار فراوان، اثرات بسیار مفیدی وضروری برای سیستم قلب و عروق خواهند داشت که از بروز حملات قلبی، ریتم‌های نامنظم قلب، لخته شدن خون درون رگ‌ها پیشگیری کرده و مقدار کلسترول بد را نیز کاهش داده. میزان ید آن که از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر بوده.

ترکیبات ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از امگا 3 وکلسیم، ید، فسفر، آهن، پتاسیم و سدیم و ویتامین‌های A ، D و 21B بوده که میزان ویتامین D سالمون از دیگر ماهی‌ها بالاتر داشته که به جذب مواد معدنی به ویژه کلسیم کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : ماهی دودی ♥ ماهی اوزون برون ♥ ماهی شیر ♥ ماهی کیلکاماهی شوریده

 

  • علی صفری

جذام

جمعه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰ ق.ظ

جذام

جذام ،جذام در جدول،جذام خشک،جذام مرض،جذامی چیست،جذام خشک چیست؟،جذام خشک،بیماری جذام خشک،عکس جذام خشک،مرض جذام چیست،اسباب مرض جذام،مرض جذام چیست

جذام ،جذام در جدول،جذام خشک،جذام مرض،جذامی چیست،جذام خشک چیست؟،جذام خشک

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری جذام صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.جذام یا خوره جوزام را (به انگلیسی: Leprosy)، که همچنین با نام بیماری هانسن شناخته می‌شود، بیماری مزمنی است که توسط باکتری مایکوباکتریوم لپره و مایکوباکتریوم لپروماتوسیس ایجاد می‌شود.در ابتدا، عفونت‌های ناشی از این بیماری علائمی ندارند و به مدت ۵ تا ۲۰ سال به این صورت باقی می‌مانند. علائم این بیماری شامل گرانولوما دستگاه عصبی پیرامونی، دستگاه تنفسی، پوست، و چشم‌ها می‌شود. این علائم ممکن است باعث ناتوانی در حس درد و در نتیجه از دست دادن بخش‌هایی از دست و پا در نتیجه آسیب‌های مکرر شود. احساس ضعف و ضعف چشم همچنین ممکن است در بیمار ایجاد شود.

درمان جذام و علائم بیماری جذام

با مطالعه تاریخ در می یابیم جذام یکی از قدیمی ترین بلایایی است که بشر با آن دست به گریبان بوده است . اولین نمونه های جذام ، در مناطقی از جمله هند و مصر دیده شد و تا مدتها تصور می شد که این بیماری ارثی ، عذابی از جانب خداوند است. اما در سال 1873، یک پزشک نروژی به نام « گرهارد هانریخ آرمورهانسن» کشف کرد که عامل واقعی جذام، باسیلی به نام « میکو باکتریوم لپرا» است.هم اکنون نیز جذام، یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی  ، در بسیاری ازکشورهای در حال توسعه ، محسوب می شود. درآغاز سال 1998، بیش از هشتصد هزار بیمار مبتلا به  جذام  به ثبت رسید . در حالی که تا یک سال پیش از آن، تقریباً هفتصد هزار نمونه جدید، دیده شده بود . در مجموع به نظر می رسد بیش از یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که بیشتر آنها در آسیای جنوب شرقی ، آفریقا و آمریکای لاتین پراکنده شده اند و تنها درهشت کشور هند، ماداگاسکار، بنگلادش، میانمار، نپال و نیجریه می توان حدود 91 درصد از کل این بیماری را شناسایی کرد.

جذام چیست؟

جذام یک بیماری مزمن مسری است که به وسیله باسیل های مقاومی به نام میکوباکتریوم لپرا به وجود می آید . پوست و اعصاب، مهمترین مناطقی هستند که هدف این باسیل ها قرار می گیرند . هر چند که سایراندام های بدن نیز چندان از حمله این بیماری، مصون نیستند. به خصوص دست، پا، صورت و چشم ها ممکن است دچاراین ضایعه شوند. چون عصب این اعضا از بین می رود، بیمار آسیب دیدگی و سوختگی حاصل از بیماری را احساس نمی کند و  ضایعات حاصله ممکن است تبدیل به زخم شوند .  به علاوه این بیماری ممکن است  خود را به صورت ضعف ماهیچه ها و فلج نیز نشان دهد و در نتیجه، معلولیتهای جدی از قبیل از شکل افتادگی عضو یا حتی کوری و از بین رفتن انگشتان دست و پا به وجود خواهد آمد.

چگونگی سرایت و انواع جذام

جذام عمدتاً با قطرات بسیار ریز آب بینی می تواند پراکنده شود . بهداشت و وضعیت زندگی نیز در انتقال بیماری، نقش موثری دارند. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، هیچ وقت متوجه نمی شوند که به این باکتری آلوده شده اند. درمیان این بیماران، عکس العمل سیستم ایمنی، نوع جذامی را که به آن مبتلا شده اند، مشخص می کند . انواع جذام عبارتند از:پسی – باسیلاری: بیماری جذامی با تعداد نسبتاً کمتر باکتری.مالتی – باسیلاری: چون بیماران جذامی مالتی، تعداد بیشتری از باسیل ها را در بدن خود دارند، بیماری آنها واگیر دارتر خواهد بود، ضایعات پوستی بیشتری خواهند داشت و درمان طولانی تری در انتظارشان است.

علایم جذام

رنگ پریدگی پوست و بی حسی، اولین علایم جذام هستند . در بیماران مالتی- باسیلاری ، بسیاری از اندام های دیگر مانند غدد لنفاوی، بینی، بیضه و کلیه ها نیز ممکن است درگیر شوند . اما مهمترین معلولیت ناشی از جذام، درگیری اعصاب بالاتنه است که درنتیجه آن، بی حسی یا اختلال حرکتی در یک سری عضلات مشخص، به وجود می آید.

جذام ،جذام در جدول،جذام خشک،جذام مرض،جذامی چیست،جذام خشک چیست؟،جذام خشک

درمان جذام

از آن جا که تمامی میکوباکتریوم های فعال قابل کشته شدن هستند، جذام یک بیماری قابل درمان است. چند دارو درمانی، موثرترین درمان پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی برای بیماری جذام است . البته بیماران برای معالجه کامل، باید به صورت مرتب داروهای خود را طی  دوره های نسبتاً طولانی مصرف نمایند . یک دوره 6ماهه برای بیماران پسی – باسیلاری و یک دوره 24-12 ماهه برای بیماران جذامی مالتی – باسیلاری کافی خواهد بود. جذام بیشتر از هر چیز، یک بیماری معلولیت آور است از این رو، هدف از کنترل برنامه ها، علاوه بر قطع انتقال باکتری و درمان بیماران، کاهش ناتوانی و معلولیت آنها نیز هست.آنچه که در این بیماری اهمیت دارد، آغاز سریع درمان است . یعنی پیش از آن که اولین علایم معلولیتها ظاهر شوند.شایان ذکر است که جذام هنوز یکی از معضلات جدی سلامت عمومی است . با وجود این ،  برای کنترل آن هیچ کار جدی صورت نگرفته است . از هنگامی که راه درمان موثر برای آن پیدا شد، امکان پیشگیری از شکل افتادگی اندام ها و معلولیت وسرعت در بهبود، فراهم گردید . البته به یاد داشته باشید که این فقط درصورتی امکان پذیر است که درمان تا حد امکان، سریع آغاز شود.

جذام در طول تاریخ

جذام در طول تاریخ بیش از هر بیماری دیگری باعث وحشت و انزوای انسان‌ها گردیده‌است. در پایان قرون وسطی جذام در غرب از میان رفت. از ابتدای قرون وسطی تا پایان جنگ‌های صلیبی، وسعت قلمرو جذامخانه‌ها در سراسر اروپا چند برابر شده بود. بنابرقول متیو پاری، در کل قلمرو مسیحیت نوزده هزار جذامخانه وجود داشت.[۱۰] جذام نوعی بیماری التهابی مزمن است که به وسیله مایکوباکتریوم لپرا ایجاد می‌شود و طیف بالینی آن وابسته به پاسخ ایمنی فرد میزبان می‌باشد. هرچند بیماری به عنوان یک بیماری مزمن باکتری پوست و اعصاب محیطی مطرح است، ولی در نوع لپروماتوز باعث گرفتاری راه‌های تنفسی فوقانی نیز می‌شود. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت مورد جذام را چنین تعریف کرده‌اند: یک مورد جذام، عبارت است از شخص که دچار ضایعه‌های هیپوپیگمانته (قرمز رنگ بدون حس)، درگیری اعصاب محیطی، از دست دادن حس و اسمیر پوستی مثبت از نظر باسیل‌های اسیدفاست، به صورت منفرد یا مجموعه‌ای از این تغییرات باشد.

جذام ،جذام در جدول،جذام خشک،جذام مرض،جذامی چیست،جذام خشک چیست؟،جذام خشک

روایات اسلامی در مورد درمان تغذیه ای جذام

ابوهریره (ره) روایت کرده که رسول خدا (ص) فرمود: زیتون  را بخورید و به بدن بمالید که هفتاد مرض از جمله جذام را شفا می بخشد.در کتاب ” خواص سبزی های خوراکی ” تالیف ” مرتضی نظری آمده است که امام صادق فرموده اند : خوردن ریحان فرد را از بیماری جذام ایمن می گرداند. و نیز فرموده اند : خداوند متعال مرض جذام را از یهود برداشت، زیرا آنها چغندر می خوردند.امام موسی کاظم نیز فرموده اند : به خوردن شلغم  عادت کنید ، زیرا در هر کس رگ جذام باشد آن را از بین می برد. ( بحارالانوار/ ج 14 )

علائم جذام

نحوه انتقال این بیماری از شخصی به شخص دیگر روشن نیست . به اعتقاد بعضی پزشکان تماس مداوم انسان با فرد جذامی سبب ابتلاء به این بیماری خواهد شد اما عده ای از افراد با وجودی که سالها با افراد جذامی در تماس مستقیم می باشند در برابر این بیماری مصونیت داشته و به آن مبتلا نمی شوند و در مقابل بعضی از افراد به طور ارثی برای ابتلای به این بیماری امادگی بیشتری دارند . عامل مولد این بیماری نوعی باسیل است که در بعضی نقاط روی زمین این بیماری بیشتر و در بعضی نقاط کمتر می باشد . به علاوه این بیماری در زمان های گذشته بسیار بوده و گاهی اکثر افراد منطقه ای را مبتلا می ساخته است . خوشبختانه در اثر مبارزاتی که با این بیماری شده بسیار کم و رو به انقراض می باشد . درباره علایم جذام باید بگوییم که افرادی که به مرض جذام مبتلا می شوند ابتدا یک سرخی مایل به سیاهی در روی بدن آنان ظاهر می شود کم کم احساس تنگی نفس می کنند و صدای انان گرفته می شود در چشم آنان سرخی مایل به کبودی پیدا می شود ، عرق انان بدبو شده و گاهی هوای بازدمی آنان نیز بوی بد می دهد . از نظر روانی بدخلق می شوند و در عالم خواب ، خواب های پریشان می بینند . بدن آنان معمولا سرد است ، در شدت بیماری گاهی انگشتان بیمار می افتد ، رنگ بیمار سیاه می شوند ف همچنین پلک ها می افتد .

درمان جذام چیست

اطباء سنتی در معالجه جذام ابتدا در چند نوبت منضج و مسهل های قوی تجویز می کنند تا بدن بیمار اماده برای خوردن و اثر بخشیدن داروهای اصلی شود . یکی از منضج هایی که تجویز می شود عبارت است از هلیله سیاه و زوفا و پرسیاوشان و ترنجبین از سه داروی اول هر کدام دو مثقال و ترنجبین پنج مثقال ، سه داروی اول را با چهار استکان آب بجوشانند تا دو استکان آن باقی بماند ، پس از صاف کردن ترنجبین را در آّب دوا ریخته و میل نمایند و فردای ان روز از سنا و گل سرخ به عنوان مسل استفاده شود. باید مزاج بیمار چند مرتبه عمل نماید تا خوب از مواد دفعی پاک گردد .

جذام در ایران

گستری با بیان اینکه جذام در بین بیماری های آندمیک قرار داشته یعنی در نواحی خاصی از دنیا مانند برزیل و نپال شایع است، افزود:در ایران محدوده شهر تبریز این بیماری بیشتر دیده شده و حتی یک دهکده جزامی” بابا باغی” در این منطقه وجود دارد که جذامی ها به دلیل اینکه دچار تغییر فرم صورت، فلجی اندام و کوری شده و مردم از آن ها فراری هستند در این دهکده دورهم جمع شده و از آنها پرستاری می شود.

بیشتر بخوانید : تیفوس چیستطاعون چیستسالک چیست

  • علی صفری

ماهی کپور

شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۱ ب.ظ

ماهی کپور

ماهی کپور ,ماهی کپور به انگلیسی,ماهی کپور پرورش,ماهی کپور علفخوار,ماهی کپور جیوه دارد,ماهی کپور نقره ای,ماهی کپور دریای خزر,ماهی کپور کبابی,ماهی کپور طلایی,ماهی کپور,ماهی کپور به انگلیسی,معنی ماهی کپور به انگلیسی,ماهی کپور پرورشی,غذای ماهی کپور پرورشی,خواص ماهی کپور پرورشی

ماهی کپور

توضیحاتی در مورد ماهی کپور

کپور (نام علمی: Cyprinus carpio) نام یک گونه از تیره کپورماهیان است. این ماهی از خانواده است که دارای ۲ جفت سبیلک، ودندان‌های حلقی با فرمول ۳٫۱٫۱–۱٫۱٫۳ یا ۳٫۲٫۱–۱٫۲٫۳ می‌باشد. کپور معمولی فلسهایی درشت و باله پشتی ممتدی دارد. تعداد فلس‌های خط جانبی در این ماهی ۳۲–۳۰ عدد می‌باشد. دهان آن کشویی بوده و قابل بیرون زدن است. کپور معمولی در حوضه‌های دریای خزر، رودخانه تجن و تمام حوضه‌های آبریز ایران پراکنش دارد. حداکثر طول در این ماهی ۱۵۰ و میانگین ۳۸ سانتی‌متر است. بدن این ماهی تا حدی دراز است و طول ۳ برابر ارتفاع می‌باشد. سر ماهی بزرگ و پوزه کند است. باله مخرجی کوتاهی دارد. در باله پشتی ۳ تا ۴ خار سخت و ۱۵(۱۶) تا ۲۱(۲۲) شعاع نرم و شاخه شاخه وجود دارد. در باله مخرجی نیز ۳ خار سخت و ۵ یا ۶ شعاع نرم شاخه شاخه دیده می‌شود. این ماهی همه چیز خوار بوده و از موجودات ریز بستر آب، کرم‌ها، سخت‌پوستان، نوزاد حشرات، لاشه حیوانات، تخم ماهیان و حتی نوزادان خود را مصرف می‌کنند. در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد به صورت دسته جمعی به خواب زمستانی فرومی‌روند. در آب شیرین به سر برده و آب‌های گرم، آرام و پوشیده از گیاه را دوست دارد. 

پرورش ماهی کپور

خانواده بزرگ کپور ماهیان، معروف ترین گونه پرورشی درکشور است. تا حرف از پرورش ماهی گرمابی به میان می آید، بیشتر مردم کپور ماهیان را در ذهن شان متصور می شوند. البته بیراه هم نیست. این استقبال به خاطر نتایج مثبتی است که پرورش دهندگان کشورمان از پرروش این گونه آبزی کسب کرده اند. اتفاقا کارشناسان این حوزه نیز روی این نکته تاکید دارند که خانواده‌ی کپور ماهی ها بهترین گزینه برای کشت در استخرهای خاکی هستند. امین خسروی علیا، کارشناس منابع طبیعی( مهندسی شیلات) در این باره می‌گوید:« کپورماهیان قیمت مناسب، تلفات کمتر، هزینه کمتر برای کشت و از همه مهمتر بازار فروش قابل ملاحظه ای دارند. اما با این حال برای داشتن ماهیانی سرزنده، بازار پسند و سرحال باید این نکات مهم را در نظر گرفت؛ انتخاب بهترین روش کشت، ترکیب و تراکم کشت، دمای مناسب، هوادهی به موقع، نوع غذا دهی، نژاد بچه ماهی و همینطور فاکتورهای مهم دیگر که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم.

خواص ماهی کپور

ماهی ای است که نوع غیرپرورشی آن در مرداب زندگی می کند. به همین دلیل گوشت آن بوی قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد. فلس ماهی کپور مایل به قرمز و درشت و بدنش پرگوشت است. ماهی کپور پرورشی به دلیل تغذیه متفاوتش گوشتی کم بو، اما چرب تر دارد. برای گرفتن بوی ماهی کپور بهتر است آن را پس از پاک کردن و یک ساعت قبل از سرخ کردن نیم ساعت در محلولی شامل یک لیترآب سرد و چند قاشق سرکه سفید بخوابانید.

طعمه ماهی کپور

مواد لازم 2 لیوان آرد گندم 1 لیوان ذرت 2 قاشوق غذا خوری نمک 2 قاشوق غذا خوری شکر به مقدار 35 قطره روغن میگو ۲ لیوان آر گندوم را روی گاز گذاشته و آن را به هم بزنید یک لیوان ذرت 2 قاشوق غذا خوری نمک 2 قاشوق غذا خوری شکر و 35 قطره روغن میگو را در آرد ریخته و به هم بزنید وقتی به اندازه کافی مواد با هم مخلوط شد یک لیوان آب به آن اضافه کنید بعد از انجام این کار یک حالت خمیر مانند به صورت کشش به خود می گیرد خمیر اولیه آماده می باشد آنها را گلوله گلوله کنید و در آب جوش قرار دهید وقتی طعمه پخته شده آن را از آب در آورده خشک کنید طعمه برای ماهیگیری آماده می باشد این طعمه به صورت ریسه جوشانده قابل استفاده می باشد(ماهیگیرانی که از ریسه جوشانده استفاده نمی کنند با کمی ابتکار می توانند طعمه را به صورتی درست کننده که به صورت ساده به قلاب بزنند مثل خمیر)

طعمه ماهی کپور تابستان

مواد لازم یک پیمانه شیر مقداری پنیر رنده شده چهار قاشق غذا خوری شیره قند آرد جو یک طعمه خوب می تواند از فرمول زیر بدست آید یک پیمانه شیر و مقداری پنیر رنده شده را با هم مخلوط می کنیم و چهار قاشق غذا خوری شیره قند به آن اضاف می کنیم و می گذاریم تا جوش بیاید وقتی آب جوش آماده آرد جو به آن اضافه می کنیم و آن را بهم می زنیم تا وقتی که به اندازه کافی مواد چسب ناک شد مواد آن را بردارید و به گلوله های دلخواه تبدیل می کنید

پرورش ماهی کپور در خانه

ایجاد کسب و کار در خانه این بار به آموزش پرورش ماهیانی که میتوان در خانه آنها را تکثیر کرد می پردازیم بسیاری از گونه های ماهیان از جمله گربه ماهی، تیلاپیا، استریپدبس، قزل آلا، کپور ماهیان و… برای پرورش ماهی در قفس مناسب هستند… قفس باید براحتی قابل دسترس و یک راه ورودی جهت عملیات غذادهی روزانه، مراقبت و تمیز کردن داشته باشد و وجود یک اسکله برای رفت و آمد بر روی قفسها لازم است اسکله ای با عرض یک متر می تواند سه قفس ماهی را پشتیبانی کند. یک قفس در یک سوی اسکله و دیگری در ناحیه انتهایی اسکله واقع شود. یک قفس ۸×۴×۴ فوت می تواند هزار گربه ماهی را در خود جای دهد. البته چنانچه کسی برای اولین بار این کار را انجام می دهد بهتر است با ۵۰۰ قطعه کار را آغاز نماید. ماهیان درون قفس به راحتی صید و غذادهی می شوند. انواع قفسها قفسهایی که در ستون آب پنهان شده اند (از سطح تا بستر آنها در آب قرار دارد)، قفسهای شناور، قفسهایی که از بویه ساخته شده اند و تا نیمه در آب قرار دارند و قفسهای کفی که در بستر رودخانه یا دریا قرار می گیرند. این موارد خود به صورت زیر دسته بندی می شوند: قفسهای منفرد یا چند تایی، قفسهای انعطاف پذیر، قفسهایی که خودشان را در آب حفظ می کنند و قفسهایی که توسط قایق برپا می شوند. انتخاب نوع قفس بستگی به مکان و شرایط موجود در سایت مزرعه دارد. مکان یابی قفس پرورش در قفس نیازمند حداقل دو فوت آب در زیر قفس است تا فضولات حاصل از قفس به درون آن وارد شود.چنانچه قفسها در کنار هم یا در چند ردیف واقع شوند نیاز به انواع هواده ها بوجود می آید. قفسها برای غذادهی و تمیز کردن و نیز چرخش خوب و مناسب آب نیاز به امکان دسترسی کافی دارند. قفسها باید دور از نواحی پوشیده شده از گیاهان و بسترهای علفی واقع شوند. طراحی و ساخت قفسها ۱) انتخاب محل ۲) نقشه سایت قفسها شامل: قفسها، اسکله، مکانی جهت راه رفتن در کنار یا روی قفسها، مکانی جهت تهیه و نگهداری غذا و نیز آماده سازی ماهیان برای فروش، استخرهای هچری و نوزادگاهی (در صورت نیاز در مکان) ۳) ساختار الف) اسکلت اصلی، مواد مورد نیاز برای ساخت (بامبو، چوب، گالوانیزه، بامبو و…) و طنابهای بر پا نگهدارنده و لازم جهت جابجایی. ب) دیوارها، کف و سقف، شبکه توری از جنس فیبر طبیعی یا مصنوعی، نرده های توری فلزی از جنس گالوانیزه یا تورهای به هم جوش خورده از جنس گالوانیزه (مواد مختلف باید در سایت آزمایش و بررسی شوند و در نهایت ماده مناسب جهت کار برای قسمتهای مختلف انتخاب شود). ج) قسمتهای شناور، حلقه های انعطاف پذیر حدفاصل از جنس فلز یا پلاستیک (پرشده توسط هواف کف یا فیبر) و بویه های جدا کننده د) حلقه ها یا قسمتهای اتصال دهنده قسمتهای مختلف د: طنابها و ابزارهای مهارکننده از جمله لنگرها ذ) موج شکن یا شکننده آب و) شکل و اندازه: تخمین شکل و اندازه به شرایط منطقه، گونه مورد نظر جهت ذخیره سازی، میزان ذخیره سازی، میزان تولید و… بستگی دارد.

قیمت ماهی کپور

بیگ هد ( کپور سر کنده ) ( 15000 تا 2000 گرم ) 8,200 نمودار تغییر قیمت بیگ هد ( کپور سر کنده ) ( 15000 تا 2000 گرم ) کپور پرورشی ( 1000 تا 1500 گرم) 8,500

ماهی کپور پرورش

خانواده کپور ماهیان پرورشی در ایران، ۴ گونه اند؛ ماهی کپور معمولی، ماهی آمور یا کپور علفخوار ، ماهی کپور نقره ای یا فیتوفاگ، ماهی کپور سرگنده (بیگ هد) . « وقتی استخرخاکی آماده کشت شد. قبل از هر اقدامی باید یک روش مناسب برای پرورش ماهیان گرمابی انتخاب کنید، بهترین روش، پرورش چند گونه ای است. متاسفانه به دلیل کم اطلاعی، بیشتر پرورش دهندگان به روش پرورش یک گونه ای اکتفا می کنند، در حالی که این کار اشتباه است و به صرفه نیست. در مورد مزایای پرورش چند گونه ای باید به استفاده از همه‌ی سطوح غذایی استخر اشاره کنم. در این روش، انواع غذاهای داخل استخر استفاده می شود و علاوه بر این، تجربه ثابت کرده که پرورش هر چهار گونه کپور با هم، اثرات مثبتی به روی یکدیگر از لحاظ تغذیه ای می گذارد. اگر می خواهید تنها دوگونه از خانواده کپور ماهیان را پرورش بدهید باید توجه کنید که ترکیب دو گونه گرمابی به صورتی باشد که ماهیان با یکدیگر رقابت غذایی نداشته باشند، در این روش بهتر است آمور را یا با کپور نقره ای و یا با سرگنده پرورش دهید. کپور معمولی هم فقط با سرگنده. اما با این وجود، بهترین روش پرورش کپور ماهیان، پروش چند گونه ای آنهاست که در ادامه درباره‌ی آن توضیح می‌دهیم.»

ماهی کپور علفخوار

ماهی آمور یا کپور علف‌خوار (Ctenopharyngodon idella) نوعی ماهی آب شیرین گیاهخوار از خانواده کپورهاست. این ماهی بومی شرق آسیا از شمال ویتنام تا رود آمور در مرز چین و سیبری است. آمور برای پرورش ماهی و کنترل گیاهان آبی به نقاط مختلف دنیا معرفی شده و در برخی نقاط اثرات تخریبی فراوانی داشته‌است. در ایران ماهی آمور پرروشی به دلیلی شباهت ظاهری به ماهی سفید خزر به ماهی سفید پرورشی معروف شده‌است .

ماهی کپور جیوه دارد

میزان جیوه در ماهی سفید، قزل‌آلا، میگو، ماهی کفال، گربه ماهی، صدف، خرچنگ، شاه‌میگو، شاه‌ماهی، ماهی آزاد، ساردین، کیلکا، میگو، ماهی مرکب، ماکرل و آنچوی کمتر از ماهی‌های دیگر است. خوردن دو تا سه وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه می‌شود اما زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از ۳۵۰ گرم در دو وعده در هفته بخورند. میزان جیوه در ماهی‌های باس، کپور، کاد، لابستر، اسناپر و ماهی تون متوسط است. خوردن ۶ وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه می‌شود اما زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن این ماهی‌ها خودداری کنند.پژوهشگران دانشگاه ‌هاروارد توصیه می‌کنند، زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند و نیز مادران شیرده باید از مصرف گورماهی، کوسه‌ماهی و شمشیرماهی خودداری کنند تا میزان دریافت جیوه در آنها به حداقل برسد، اما باید در هفته حدود 360 گرم از سایر انواع ماهی را مصرف کنند. هر چند مصرف یک یا دو وعده ماهی در هفته، کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت انسان می‌کند، اما باید از انواع ماهی‌هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند خودداری کرد. در مورد مصرف ماهی‌های متداول مانند ماهی آزاد و میگو که مقدار متیل جیوه کمتر از ppm 0/2 می‌باشد، نگرانی وجود ندارد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که خودتان به ماهی‌گیری علاقه دارید، سعی کنید حتی‌الامکان در آب‌های آلوده ماهی‌گیری نکنید. گونه‌هایی از ماهی که به سبب غریزه از کف نهرها تغذیه می‌کنند- مانند گربه‌ ماهی- آلاینده‌های بیشتری را وارد شکم خود می‌کنند.

ماهی کپور نقره ای

کپور نقره‌ای (نام علمی: Hypophthalmichthys molitrix)نام یک گونه از تیره کپورماهیان است. این ماهی بومی چین و شرق سیبری است و برای پرورش ماهی به نقاط دیگر دنیا معرفی شده و در بسیاری از مناطق به صورت گونه مهاجم درآمده و باعث خسارات محیط زیستی شده‌است. محل اصلی زندگی این ماهی رودخانه آمور است. ماهیان کپور نقره‌ای هنگامی که درجه آب ۲۳-۲۱ درجه سانتی گراد و رودخانه در حال سیلاب و گل آلودگی باشد به صورت دسته جمعی اقدام به تخم ریزی می‌کنند. در صورتی که آب ساکن باشد عمل تخم ریزی به هیچ عنوان صورت نمی‌گیرد، از اینرو هنگام تکثیر مصنوعی این ماهی، تنها وسیله برای القا تخم ریزی آن، تزریق هورمون هیپوفیز به این ماهی است. تعداد تخم‌ها ۱۵۰۰۰۰۰-۲۰۰۰۰۰ عدد بوده، به قطر ۱-۰٫۷ میلی متر می‌باشند. پس از ۱٫۵ روز تخم‌ها شکفته شده ولاروها پس از استفاده از کسیه زرده و اتمام آن از جلبک های چند میکرونی و در صد ناچیزی از پلانکتون‌های جانوری تغذیه می‌کنند، از اینرو این ماهی به نام فیتو فاگ هم خوانده می‌شود. ماهیان نر کپور نقره‌ای در زیستگاه خوددر ۶-۴ سالگی و ماده‌ها در ۶-۵ سالگی بالغ می‌شوند. تکثیر و پرورش این ماهیان به همراه ماهی علفخوار، ماهی کپور و ماهی کپور سر گنده در بیشتر کشورها از رونق چشمگیری برخوردار است. در ایران نیز پرورش این ماهی به علت تغذیه آن از پلانکتون‌های گیاهی که از تولیدات طبیعی استخر هاست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ماهیان خواب زمستانی دارند؛ به صدا حساسند و جذب صدا می‌شوند و تا ۱٫۵ متر از آب بیرون می‌پرند. 

ماهی کپور

خوراک اصلی این ماهی موجوداتی است که در کف استخر زندگی می‌کنند مثل لارو و حشرات، کرمها. علاوه بر این از غذای دستی و کمکی هم از قبیل گندم، جو، سبوس گندم، آرد گندم، پودر ماهی، سبوس برنج، تفاله گوجه‌فرنگی، کنجاله سویا، تخم پنبه و باقی‌مانده سفره غذایی استفاده می‌کنند.

ماهی کپور دریای خزر

کپور به زبان فرنگی کارپ نوعی ماهی مرداب است و از آب های ساحلی دریای خزر و مرداب های کنار آن دریا به دست می آید ماهی کپور اغلب به علت حرکت در گل و لای کف رودخانه یا مرداب و تغذیه ازگیاهان چنین محیطی بوی گل ولای می دهد . برای از بین بردن آن کافی است که ماهی را مدتی در مخلوط سرکه و آن قرار داد . ماهی کپور ، دوکی شکل و پهن است و رنگ آن طلایی مایل به قهوه ای با فلس های درشت است . کپور به واسطه تغذیه مرداب ، گاهی ممکن است طعم نا خوشایندی داشته باشد . برای از بین بردن طعم ناخوشایند پس ازتمیز کردن کپور ، آنرا نیم ساعت در آب سرد با 6 قاشق سرکه بخوابانید .

ماهی کپور کبابی

ماهی کپوری که من استفاده میکنم از ماهی های پرورشی خوزستانه و بهترین نوع ماهی کپور برای کباب،ماهی کپور کله گنجشکیه! کله گنجشکی یعنی کله ماهی از بدنش کوچیکتره وقتی ماهی کپوری خریداری کردید که کله اون ماهی از بدنش کوچیکتر بود مطمین باشید که ماهی کپور شما ، گوشت بسیار چربی دارد و در نتیجه برای کباب کردن بسیار مناسب و لذیذ می باشد.برای کباب کردن یک عدد ماهی کپور به مواد و وسیله های زیر نیاز دارید. *ماهی کپور یک عدد *یک بسته زغال خوب *منقل یا وسیله ای که زغال رو توی اون آتش بزنید و آماده کنید *توری یا جالی که در تصویر بالا می بینید یک عدد *کبریت برای روشن کردن و بادبزن *نمک و فلفل به مقدار لازم ولی بهتر اینه که ماهی تند مزه بشه روش پخت و کباب کردن: خیلی از دوستان تصور میکنن که کباب کردن ماهی کار سختیه باید عرض کنم که بسیار ساده می باشد فقط حوصله و صبر نیاز داره. این نکته رو باید یادآور بشم که حتما یکساعت قبل از کباب کردن ماهی رو بدون اینکه پولک بزنید از کمر شکافته و تمیز کنید .بشورید و نمک و فلفل بزنید و بزارید تا بمدت یکساعت قبل از کباب کردن نمک و فلفل به گوشت ماهی نفوذ کرده و ماهی طعم بگیره. بعد از مدت یکساعتی که گذشت ، زغال ها رو درون منقل ریخته و روشن کنید. روشن کردن و گرُ گرفتن زغال صبر و حوصله میخواد، وقتی زغال روشن کردید خوب حوصله کنید تا زغال گُر بگیره و آماده بشه که ماهی رو بتونیم روی آتش قرار بدیم. وقتی زغال کاملا آماده شد ، ماهی رو توی توری قرارداده و اول از سمت پولک ماهی رو کباب میکنیم.در عین حالیکه پولک ماهی سوخته بنظر میرسه ، گوشت ماهی از زیز کباب میشه. وقتی قسمت پولک ماهی رو به دقت و با حوصله کباب کردین. ماهی رو از سمت گوشت و با حوصله کباب کنید تا کاملا برشته بشه. دقت داشته باشید که هر وقت خواستید زغال زو باد بزنید ماهی رو از روی زغال برداشته و با باد بزن زغال رو دوباره سرحال کنید. ماهی کپور که کاملا رو س سطح گوشتش برشته شد آماده است.چون گوشت ماهی کپور چرب است برای جدا کردن ماهی از توری با سیخ،روی پهنای توری ضربه بزنید تا گوشت ماهی از سیم های توری به آرومی جدا بشه و وقتی ماهی رو از توری جدا میکنیم شکل آن حفظ شده باشد. ماهی کپور کبابی رو با نان و پیاز و ترشی میل میکنن. میشه با برنج هم خورد.

بیشتر بخوانید : گوشت گنجشک چه خاصیتی دارد ♥ گوشت خروس طب سنتی ♥ ماهی اسکار بزرگ ♥ ماهی سفید شکم پر در فر

  • علی صفری