خواص ماهی شیر بندر

ماهی شیر ,ماهی شیربت,ماهی شیر ویکی پدیا,ماهی شیر در بارداری,ماهی شیربت دزفول,ماهی شیر نیزه,ماهی شیر در فر,ماهی شیر کبابی,ماهی شیر سوخاری,ماهی شیر بندر,ماهی شیربت و سونگ,ماهی شیربت کارون,ماهی شیربت سیمره,ماهی شیربت بزرگ,ماهی شیربت پرورشی,ماهی شیربت خوزستان,ماهی شیربت ایلام

ماهی شیر

توضیحاتی در مورد ماهی شیر

ماهی شیر یکی از ماهیان پرطرفدار جنوب است که بسیار با ارزش بوده و صید تجاری و ورزشی دارد، این ماهی دارای گوشت لذیذی بوده و پولک های بدن این ماهی بسیار ظریف هستند که در زمان صید با اولین تماس دست کنده می شود. بهترین روش پخت ماهی شیر کباب و سوخاری.است اما می توان به صورت ماهی شکم پر ، قلیه ماهی و … از آن استفاده کرد.

ماهی شیر در بارداری

ماهی ها تا حدودی حاوی جیوه هستند.به طور کلی از نظر وجود جیوه، ماهی‌ها به سه دسته تقسیم می شوند؛ ماهی های کم جیوه، متوسط و پرجیوه. ماهی های مثل تیلاپیا جزو ماهی های کم جیوه و ماهی هایی مثل کوسه، اره ماهی و برخی از انواع شاه ماهی، جزو ماهی های پرجیوه محسوب می شوند. در عین حال اینکه محل صید شاه ماهی یا شیرماهی در تعیین اینکه می تواند جزو ماهی های کم جیوه، متوسط جیوه یا پرجیوه قرار بگیرد، ارتباط دارد. در کشورهای خارجی حین صید و بسته بندی میزان جیوه روی بسته آن ذکر می شود ولی متاسفانه در کشور ما این کار صورت نمی گیرد تا فرد مصرف کننده بداند ماهی حاوی چه مقدار جیوه است. بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود اولا ماهی هایی را مصرف کنند که اندازه کوچکی دارند و دوم اینکه، عمر آنها کوتاه است. هر چه عمر ماهی زیاد شود، ذخیره جیوه در بدن آن افزایش می یابد درحالی که ماهی‌ هایی که عمر کوتاهی دارند، حاوی میزان جیوه کمی هستند. به طور کلی در ماهی جیوه وجود دارد ولی خانم های باردار را از مصرف این ماده خوراکی مفید منع نمی کنیم البته مصرف ماهی های کم جیوه برای هفته ای دو بار به میزان 180گرم مشکل‌ساز نیست. اگر هم ماهی جزو ماهی هایی است که جیوه متوسط یا بالایی دارد، هفته ای (تاکید می شود هفته ای) فقط یکبار مصرف شود.

خواص ماهی شیر

ماهی شیر جزء گروه اول ماهیان جنوب بوده و از لحاظ مزه گوشت ارزش اقتصادی دارد. گوشت ماهی شیر لخم (بی خار،بدون تیغ) بوده و این ماهی از خانواده ی تون ماهیان است و در خانواده ی تون ماهیان شیر و قباد، بهترین آن ها محسوب می گردند. پولک های بدن این ماهی بسیار ظریف هستند و در زمان صید با اولین تماس دست محو می گردد و پاک می شود و معمولا هنگام عرضه در بازار فاقد پولک می باشد. البته بعضی اوقات در زیر باله های کنارین پولک باقی می ماند.دهانه ها یا پَرّه های آبشش ماهی شیر وسیع است و چسبیده به سر ماهی نیستند و به همین خاطر هست که آبشش ماهی شیر رنگش ،قرمز یا صورتی باقی نمی ماندوبه سرعت تغییر رنگ می دهد

پخت ماهی شیر

مواد لازم: ماهی: 2 تکه آرد: 4 قاشق غذاخوری زردچوبه: یک قاشق سوپ‌خوری فلفل قرمز: یک‌دوم قاشق چای‌خوری ادویه ماهی: یک قاشق چای‌خوری نمک: یک قاشق چای‌خوری روش تهیه: روش کار بسیار ساده است. آرد را با زردچوبه و نمک و فلفل و ادویه ماهی (که می‌توانید از ادویه‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ تهیه کنید) خوب مخلوط کنید. دوطرف ماهی‌ها را در ترکیب آرد و ادویه بزنید و در روغن داغ سرخ کنید. به همین سادگی، حالا ماهی آماده است تا با پلو سرو شود.

طرز تهیه ماهی شیر

ماهی شیر یا حلوا 1 عدد پیاز 1 عدد سیر 5 حبه پودر کاری 1 قاشق چایخوری فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری پودر زیره 1 قاشق چایخوری گوجه فرنگی 1 عدد جعفری 1 قاشق سوپخوری نمک و زردچوبه به اندازه لازم ماهی را تکه تکه کنید و آنها را به کمی نمک و زردچوبه آغشته کنید و بگذارید یک ساعت در یخچال بماند.حالا پیاز را نگینی خرد کنید و روی حرارت کم، آن را تفت دهید. سیرها را رنده کنید و به پیاز اضافه کنید. دقت کنید که حرارت کم باشد تا سیر نسوزد. همین که بوی سیر در آمد کافی است. گوجه فرنگی را نگینی خرد کنید وبه سیر و پیاز اضافه کنید. حالا نمک، فلفل، پودر کاری، پودر زیره و جعفری را هم اضافه کنید و با یک لیوان آب بگذارید که جوش بیاید. در یک تابه جداگانه ماهی را در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. ماهی تفت داده شده را به مواد در حال جوش تان اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه روی حرارت ملایم بپزد.

ماهی شیر ویکی پدیا

شیر ماهی یا ماهی شیر نام نوعی ماهی آب شور که دارای اسکلت استخوانی است. این ماهی همچنین در خلیج فارس زیست و صید می‌شود. نوعی از ماهی فلس دار که گوشت بسیار لذیذی دارد. (از برهان) (ناظم الاطباء)(از انجمن آرا). این ماهی در منطقه وسیعی در جنوب شرقی آسیا و خاور میانه، چین، ژاپن، استرالیا و سواحل شرقی آفریقا یافت می‌شود. این ماهی از ماهی قباد بزرگتر می‌باشد ولی شکل آن به ماهی قباد شبیه است. ماهی شیر از رده تن ماهیان می‌باشد. دریازی می‌باشد و باله دمی دو شاخه از ویژگی‌های مهم این ماهی است. از نظر ظاهری بدن این ماهی دوکی شکل است و مقطع عرضی آن بیضی است. طول این ماهی بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ سانتیمتر می‌باشد. خوراک این ماهی از ماهی‌های کوچکتر و آبزیان پلانگتونی تشکیل می‌شود. ماهی شیر در آب‌های خلیج فارس نیز وجود دارد. این ماهی را می‌توان اغلب در آب‌های کم عمق و در طول شیبهای ساحلی یافت. این ماهی دارای استخوان‌های بلند سمی است که در صورت تماس با بسیاری از موجودات دریایی می‌تواند کشنده باشد. هر چند تاکنون گزارش‌هایی از مرگبار بودن آن برای انسان بدست نرسیده ولی ایجاد درد، سردرد و تهوع می‌کند. آن‌ها معمولاً به انسان حمله نمی‌کنند مگر آنکه تحریک شوند. در صورت گزیده شدن توسط یکی از این ماهی‌ها باید به‌سرعت عضو گزیده شده را در معرض آب گرم قرار داد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

انواع ماهی شیر

ماهی شیر از خانواده تن ماهیان می‌باشد. از نظر ظاهری، بدن این ماهی دوکی شکل است و دارای اسکلت استخوانی می باشد. رنگ بدن نقره ای و روی کمر آن تقریبا آبی است. طول این ماهی بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ سانتیمتر می‌باشد باله دمی دو شاخه از ویژگی‌های مهم این ماهی است. ماهی شیر از ماهی قباد بزرگتر می‌باشد ولی از نظر ظاهری شباهت بسیاری به ماهی قباد دارد .

طرز تهیه ماهی شیر سوخاری

مواد لازم: ماهی شیر: 2 تکه نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم لیموترش: یک عدد مواد لازم برای سس تمرهندی: تمرهندی: 50 گرم آب داغ: یک لیوان رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز: یک قاشق چای‌خوری 1. دو طرف ماهی شیر را با نمک و فلفل سیاه نیم‌کوب مزه‌دار کنید. داخل ماهیتابه‌تان یک قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و به روغن فرصت بدهید کمی داغ شود. یک طرف ماهی را حدود 3 دقیقه سرخ کنید، حالا نوبت طرف دیگر ماهی است که سرخ شود. ماهی را برگردانید و طرف دیگر آن را نیز گریل کنید. 2. حالا می‌توانید کمی روی ماهی سرخ شده آبلیموی تازه بچکانید تا ماهی مزه‌دار شود. هنگام سرخ شدن ماهی فرصت کوتاهی دارید تا سس تمرهندی خود را درست کنید. یک لیوان آبجوش تهیه کنید و تمرهندی را در آب داغ حل کنید. بعد آن را از صافی رد کنید تا صاف و یک‌دست شود. 3. آب تمرهندی را داخل ماهیتابه بریزید، رب گوجه و فلفل قرمز تند را هم به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت کم به مدت پنج دقیقه سس غلیظ شود. مقداری از سس را در بشقاب خوراک‌تان بریزید و استیک ماهی را کنار آن قرار داده و با سالاد سبزیجات (ذرت، نخودفرنگی، کلم بروکلی و هویج) میل کنید؛ نوش جان.

طرز پخت ماهی شیر جنوب

مواد لازم: ماهی: 2 تکه نمک و فلفل: به میزان لازم رب: یک قاشق غذاخوری آرد: یک قاشق سوپ‌خوری تمبر هندی گوجه فرنگی: سه عدد طرز تهیه: 1 برای تهیه این غذا ابتدا روی تکه ماهی‌ها نمک و فلفل بپاشید و آنها را داخل روغن سرخ کنید بعد کنار بگذارید. 2. در یک تابه مقداری روغن بریزید و یک عدد پیاز نگینی خرد شده را سرخ کنید. در ادامه 3 حبه سیر ریز خرد شده و ادویه‌ها (ادویه کاری، زردچوبه و فلفل قرمز از هر کدام نصف قاشق چای‌خوری ) رابه مواد اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی و یک قاشق سوپ‌خوری آرد را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا بوی خامی رب و آرد گرفته شود. 3. در آخر رنده شده و یک استکان آب تمبرهندی و مقداری نمک را هم اضافه کنید و اجازه دهید سالونه به مدت 10 تا 15 دقیقه با حرارت ملایم جا بیفتد و غلیظ شود. نکته: یکی از عادات غذایی جنوبی‌ها این است که سر سفره همراه غذاهای دریایی حتما رطب یا خرما یا حلوا گذاشته می‌شود و بر این باور هستند که گرمی موارد یاد شده از طبع سرد ماهی می‌کاهد و آن را خنثی می‌کند که ازجمله می‌توان به دسرهای خوشمزه‌ای چون، حلوا خرمایی، رنگینک، حلوای انگشت پیچ و… اشاره کرد.

ماهی شیر سوخاری

مواد لازم ماهی شیر سرخ برای 3 نفر: 1 عدد ماهی شیر 1 عد پیاز 5 حبه سیر 1 ق چ پودر کاری 1 ق چ فلفل قرمز 1 ق چ پودر زیره 1 عدد گوجه‌فرنگی 1 قچ جعفری نمک و زردچوبه به اندازه لازم طرز تهیه ماهی شیر: 1. ماهی را تکه‌تکه کنید و آنها را به کمی نمک و زردچوبه آغشته کنید و بگذارید یک ساعت در یخچال بماند. 2. حالا پیاز را نگینی خرد کنید و روی حرارت کم، آن را تفت دهید. 3. سیرها را رنده کنید و به پیاز اضافه کنید. دقت کنید که حرارت کم باشد تا سیر نسوزد. همین که بوی سیر در آمد کافی است. 4. گوجه‌فرنگی را نگینی خرد کنید وبه سیر و پیاز اضافه کنید. 5. حالا نمک، فلفل، پودر کاری، پودر زیره و جعفری را هم اضافه کنید و با یک لیوان آب بگذارید که جوش بیاید. 6. در یک تابه جداگانه ماهی شیر را در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. 7. ماهی را تفت داده شده را به مواد در حال جوش‌تان اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه روی حرارت ملایم بپزد.

قیمت ماهی شیر

بچه شیر با سر و دم ( بالای 1500 گرم ) 25,000 شیر خلیج فارس بدون سر و دم 29,500 نمودار تغییر قیمت شیر خلیج فارس بدون سر و دم شیر خلیج فارس با سر و دم 27,000

کباب ماهی شیر

مواد لازم: ماهی شیر 800 گرم پیاز درشت 1 الی 2 عدد زعفران دم کرده به مقدار لازم روغن زیتون 5 الی 6 قاشق ماست 3 قاشق غذا خوری ترخون یا گشنیز خرد شده 1 الی2 قاشق نمک و فلفل به مقدار کافی طرز تهیه : پیاز را رنده کرده و آب پیاز را با بقیه مواد مخلوط و به ماهی که از قبل قطعه قطعه شده اضافه کنید و یک شب در این مواد بخوابانید . به سه روش میتوان این ماهی را کباب کرد یا اینکه سیخهای چوبی را مدتی در آب خیس کرده و ماهی را به سیخ بکشید و روی کباب پز کباب کنید . در روش دوم میتوانید در روغن سرخ کنید و روش سوم در صورت عدم دسترسی به کباب پز و یا عدم تمایل به غذای سرخ کردنی که من از همین روش استفاده کردم از ماهی تابه رژیمی استفاده کنید و ماهی را کباب کنید . فقط توجه داشته باشید که این ماهی بسیار ترد است و با احتیاط برگردانید تا گوشت از سیخ جدا نشود .

طرز تهیه ماهی شیر در فر

مواد لازم: ▪ ۸۰۰ گرم ماهی شیر ▪ ۳قاشق سوپخوری خامه ▪ یک و نیم قاش سوپخوری کره ذوب شده ▪ ۱قاشق سوپخوری زعفران آب کرده ▪ ۲قاشق سوپخوری روغن مایع ▪ به مقدار کافی نمک و فلفل و آبلیمو ● طرز تهیه: گوشت ماهی را پس از شستشو نمک زده و حدودا ً ۱۲ ساعت در مخلوط پیاز رنده شده ، آبلیمو و زعفران خوابانده و در یخچال بگذارید . بعد از ۱۲ ساعت کره ذوب شده ، خامه و فلفل را با هم مخلوط کنید . ماهی را با این مخلوط آغشته کرده و در دیس فر که قبلاً چرب شده است بگذارید تا حدود ۴۰ دقیقه در حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد ( فر از قبل گرم شده) بماند و کاملاً طلایی شود ( زمانی که ماهی لازم دارد تا به این مرحله برسد بستگی به نوع فردارد). در این مدت گاهی از مخلوط آبلیمو ، زعفران و روغن روی گوشت ماهی بریزید تا از سوختن آن جلوگیری شود ، سینی را روی پنجره وسط فرب گذاریم و توجه داشته باشید که در طول مدت پخت ، ماهی را یکبار پشت و رو کنید.

ماهی شیر

شیر ماهی 600 گرم روغن 1/2 پیمانه نمک و فلفل و ادویه به مقدار لازم سماق ساییده 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری آب لیمو 2 قاشق غذاخوری پیاز 1 عدد گردو 1/2 پیمانه سیر تازه 1 بوته پیاز داغ 4 قاشق غذاخوری گشنیز و شنبلیله خرد شده آب انار 1 پیمانه تمرهندی 200 گرم همچنین بخوانید : دستور تهیه های انواع خوراک با ترکیب ماهی و میگو طرزتهیه شیر ماهی با سس ترش ابتدا شیر ماهی را در زعفران، سماق، آب لیمو، پیاز، فلفل، نمک و روغن که با هم مخلوط کرده ایم به مدت چهار ساعت استراحت می دهیم. سپس آن ها را سرخ کرده یا کباب می کنیم. برای تهیه سس کمی کره یا روغن در تابه ریخته و سیر را به همراه سبزیجات خرد شده تفت می دهیم. تمرهندی را در یک پیمانه آب جوش خیس کرده و سپس صاف می کنیم و آب آن را به سبزیجات اضافه کرده و آب انار، گردو، پیاز داغ، نمک، فلفل و ادویه را افزوده و می گذاریم تا سس غلیظ شود. سپس با ماهی سرو می کنیم.

بیشتر بخوانید : ماهی کیلکا در بارداری

در مورد سرطان قلبی